FANDOM

Sve ptice polazu jaja.Kada bi zenka morala da nosi pilice u stomaku kao sto majke nose bebe ,ne bi mogla da leti.Medjutim i polaganje jaja je veliki rizik.Ljuska jajeta mora da bude tanka kako bi mladunce moglo da dise.Zato su jaja lako lomljiva.Ona su i veoma hranljiva ,zbog cega bi ih mnoge zivotinje rado pojele.Stoga ptice moraju da se potrude da zastite svoja jaja.Ptice polazu jaja u gnezdo ,brinu se o njima,odrzavaju njihovu temperaturu.Ako moraju nakratko da napuste gnezdo,boje i sare na ljusci jajeta posluzice kao dobra kamuflaza od predatora.

KAKO NASTAJE JAJE?

Kod ptica je pravilno razvijen samo jedan levi jajnik koji se znatno uvecava tokom sezone parenja.Jajna celija moze da se spusti i stvori neoplodjeno jaje (kakvo koristimo u pripremanju hrane)Ako se oplodi ,zapocinje embrionalni razvoj.Oplodjena ili neoplodjena jajna celijaspusta se do kloake za nekoliko sati ili dana.Lucenjem kalcijuma u suzenju jajovoda polako se oblikuje ljuska jajeta.U pocetku mekana,ljustura ce ocvrsnuti u dodiru sa vazduhom.

1-jajne celije-leze u folikulimakoji podsecaju na grozdove

2-spustanje-oplodjena jajna celija putuje jajovodom dok ne stigne u suzenje(tesnac)

3-ljuska-u suzenju nastaju opne koje obrazuju ljusku

4-materica-jaje dobija pigmentaciju ,a ljuska postaje cvrsca.

5-kloaka-obicno izbacuje jaje nakon 24 sata kod kokosaka

Nasad -skup jaja snesenih u isto vreme.Tokom sezone parenja,vrabac moze imati nekoliko nasada.Jaja uklonjena iz gnezda vrabac bez problema zameni.

OPLODJENO JAJE

Muzjaci moraju da oplode zenku.Oni to cine polazuci spermu u jajovod zenke.Ceo proces traje samo nekoliko sekundi.Zenka cuva spermu u svom jajovodu najmanje nedelju dana,a ponekad i 3 meseca.Zatim se zenska jajna celija spusta u jajovod.Kada se spoji sa spermom dobijamo oplodjeno jaje.Nakon samo jednog parenja zenka moze izleci nekoliko oplodjenih jaja.

1-u jednom delu zumanceta ,nalazi se embrion.Zumance je smesteno u sredistu belanceta(albimin),s kojim je povezano proteinskom vrpcom(halaza)i odvojeno od spoljsnje sredine.

2-dok se hrani ,embrion stvara otpadne materije koje se skladiste u posebnoj kesi.Horion-stiti i oblaze embrion.Postoje jos i zumance,zumancetna kesa i belance.

3-Vecina pticijih organa nastaje u prvih nekoliko sati inkubacije

4-kljun i krljust na nogama ocvrsnuce pri kraju kada se pile formira ,naraste otprilike do velicine jajeta.U tom trenutku pocinje obrtanje pileta koje pokusava da se smesti u polozaj za rabijanje ljuske.Postoji i vazdusna kesa.Zumance i belance se vremenom smanjuju

5-Pile je spremno da razbije ljusku jajeta kada ispunjava citavu unutrasnjost jajeta.Ptic je skupljen tako da su mu noge priljubljene uz grudi sto mu omogucava da razbije ljusku meskoljenjem i pomocu cvrstog vrhana kljunu(zvanog jajni zub)Belance-potraseno je.Zumance nestaje u telu...

Ljuska cini 8% na jajetu .Nacinjena je od cvrstog sloja kalcijum-karbonata i kalcita.Ima pore koje pticu omogucavaju da dise.Prodiranje bakterija,sprecavaju 2 opne spoljasnja i unutrasnja koje prekrivaju jaje.Postoje jos :pora,opna-spoljasnja i unutrasnja opna.Kroz poru ide kiseonik ,CO2 i vodena para.

Kada se embrion potpuno razvije unutar jajeta ponekad pocinje da ispusta zvuke,na taj nacin on porucuje roditeljima da ce se uskoro izleci.Izlazak iz jajeta nije uopste lak.Ptici imaju poseban ostar zub na kljunu ,koji koriste da probiju ljusku i izadju iz jajeta.Taj zub ispada neposredno nakon sto se ptic izleze.